Webové stránky (Marketing pro Startupy 3.část)

17.7. 2020admin

Hned po vizuální identitě je druhým základním kamenem web. Jenže jaké vybrat řešení, když je dnes na trhu tolik možností? Co všechno má být na webových stránkách? Co všechno dneska web umí a kolik to vlastně stojí? Na to Vám hned odpovím. 

Zadání

Než se pustíte do nového webu, tak je nejprve potřeba si ujasnit, co od webu očekáváte. Má pouze informovat lidi o tom co děláte, anebo má získávat poptávky? Má přímo něco prodávat/fakturovat, anebo pouze sloužit jako podpora pro obchodníky? Nejdříve si tedy musíte stanovit nějaký cíl a podle něj připravit zadání. Například: Chci, aby můj web informoval o tom, co dělám a jeho cíl je přinést poptávku, kterou obchodník dotáhne do konce. 

Co má být na webu?

Pokud jsme si stanovili poptávku jako cíl webu, tak podle toho můžeme připravit obsahovou strukturu. Nejdůležitější je vcítit se do role potenciálního zákazníka a položit si základní otázky, které potřebuje zodpovědět než vytvoří poptávku. Například potřebuje vědět: 

  • Co děláte a jaký je postup práce
  • Jak dlouho bude trvat realizace
  • Kdo jste, jak vypadáte
  • Co říkají Vaši zákazníci (reference)
  • Jak vypadá výsledek Vaší práce (fotky, případové studie)
  • V jakých se pohybujete cenových hladinách
  • Odpovědi na nejčastější otázky klientů (FAQ)
  • Údaje o firmě, na jakém území působíte a samozřejmě kontaktní údaje
  • GDPR a obchodní podmínky

Copywriting

Jakmile si dáte dohromady tuto základní strukturu a napíšete k tomu obsah, tak máte zadání pro copywritera. Je dobré si uvědomit, že lidé jsou dnes líní číst a už vůbec nechtějí číst nudné texty, proto je potřeba, aby texty připravil někdo, kdo tomu rozumí a udělal z Vašeho textového obsahu něco, co lidé budou rádi číst. 

Platforma

Jakmile máte připravenou strukturu a texty, tak můžete vybrat vhodnou platformu a pustit se do tvorby webu. No jo, jenže jakou vybrat platformu, když o sobě všichni tvrdí, že jsou nejlepší? Vzhledem k tomu, že se bavíme o StartUpech a ty dopředu neví, jak se na jejich webu budou chovat zákazníci, tak potřebují web, který je možné měnit za běhu a přizpůsobovat ho podle chování zákazníků. Navíc to potřebují velmi rychle a za co nejméně peněz. Takovým řešením je WordPress s vizuálním editorem, kde můžete web přeskládat a měnit okamžitě podle potřeby. Programátoři mohou namítat, že web naprogramovaný bude vždy rychlejší, než web na Wordpressu. To je sice pravda a rychlost je jedním z nejdůležitějších faktorů webu, ale pokud nevíte jestli máte web správně navržen, tak ho nemůžete programovat, protože každá sebemenší změna je nákladná a zdlouhavá. Proto je za mě nejlepší řešení postavit si web na Wordpressu a když vím, že už plní můj cíl a je odladěn, tak ho můžu nechat naprogramovat na míru, abych zvýšil rychlost načítání.

Jak zjistím, že web plní cíl?

Můžete si najmout testovací uživatele, ale za mě je nejlepším řešením ostrý provoz a přivedení potenciálních zákazníků na web pomocí PPC reklamy. Na web si nasadíte nástroje, které budou nahrávat jejich chování a jen díky tomu můžete web odladit. Díky takovému nástroji vidíte, kdy návštěvníci odcházejí, jestli si čtou texty, klikají na tlačítka apod. 

SEO

Hodně lidí si myslí, že SEO je něco, co se jen nastaví a od té doby se bude web zobrazovat na prvních stránkách vyhledávače. To je velký omyl. Kvalitní SEO není levná a jednorázová záležitost. Jde o dlouhodobé budování a i když budete na prvních pozicích, tak Vám nikdo nezaručí, že díky tomu něco prodáte. SEO by se mělo budovat na základě „prodejních klíčových slov“. Taková klíčová slova zjistíte, až když nějakou dobu budete platit PPC kampaně a díky nim se dozvíte, přes jaké klíčové slovo u Vás lidé nejčastěji nakoupili. Do té doby můžete dělat alespoň základní SEO, kde budete používat slova, pod kterými si myslíte, že Vás lidé budou hledat. Tato klíčová slova by se měla objevovat v:

  • Nadpisech H1
  • V běžném textu
  • V pojmenování obrázku
  • V článcích na blogu

Pomůže Vám také když na Vás budou odkazovat další weby, které mají velkou návštěvnost a jsou z Vašeho oboru. Říká se tomu Linkbuilding. Samozřejmostí je i originální obsah na webu, protože pokud zkopírujete texty od konkurence a Google na to přijde, tak Vám dá penalizační body, díky kterým se propadnete o dost pozic níž. Když to zjednoduším, tak celé SEO vlastně funguje tak, že sbíráte v očích vyhledávačů nějaké body a ten kdo má nejvíc bodů, tak bude první. 

Design webu

Doba, kdy na webu byly flashové animace a hudba, už jsou dávno pryč. Design by měl sloužit především k tomu, aby se návštěvník jednoduše orientoval a našel rychle to, co hledá. Grafika by měla vycházet z firemní identity a designer by měl hlavně pohlídat, ať je všechno jednotné. Například:

  • Stejná velikost nadpisů
  • Stejná velikost podnadpisů
  • Stejná velikost běžného textu
  • Stejná velikost tlačítek
  • Vyhrazená barva pro tlačítka, aby byla na první pohled vidět, oproti ostatnímu obsahu.
  • Pokud bude pod nějakým textem obrázek, tak se musí obrázek upravit, aby byl text dobře čitelný na počítači, tabletu i telefonu. 

Když to shrnu, tak nejdůležitější věc na webu je obsah a proto by měl být design hlavně praktický a pomáhat uživateli s příjemnou konzumací obsahu.

E-mailová databáze

Přivést lidi na web je dnes dost náročné a drahé. A když už na web někoho přivedete, tak je dost možné, že pokud ho něčím nezaujmete, tak hned odejde a už se nevrátí. Vlastně se takto bude chovat více jak 90 % Vašich návštěvníků. Proto je strategicky chytré řešení brát si e-mail na svoje návštěvníky, abyste se jim mohli připomínat a pomalu dávkovat informace, které najednou nejsou schopni pojmout. Můžete to udělat třeba jako já, pomocí ceníku, který dávám lidem volně ke stažení za jejich e-mail. Následně mám pak možnost lidem vysvětlit co dělám a případně jim poslat i nějakou výhodnou nabídku. Rozhodně mám pak větší šanci na získání zákazníka, než když budu spoléhat pouze na to, že u mě lidé nakoupí hned při první návštěvě. E-maily jsou přednastavené a posílají se automaticky, takže si díky tomu ulehčím hodně práce. Mám přednastavených cca 6 e-mailů, které se pošlou během jednoho měsíce stovkám lidí. Nedokážu si představit, kolik by mi vzalo energie dělat takovou práci ručně. A když budu mít nějakou zajímavou nabídku, tak jí mohu téměř okamžitě poslat celé svojí databázi lidí, kteří mě znají. 

Ceny

A teď kolik to všechno stojí:

Copywriter: Hodně lidí co píše si říká copywriter, ale u webu je potřeba najít někoho, kdo s tím má opravdu zkušenosti a to poznáte nejlépe podle jeho webu. Pokud copywriter nemá ani web, anebo se Vám jeho web nelíbí, tak je dost pravděpodobné, že se Vám nebude líbit ani jeho práce. Kvalitního copywritera seženete kolem 800 – 1 200 Kč na hodinu. Firemní web o pár podstránkách může zvládnout za cca 5 000-10 000 Kč. Kvalitní PR článek by Vám měl napsat za 1 500 – 2 500 Kč. A pokud chcete zapojit do webu i e-mail marketing, tak za jeden email zaplatíte 1 200 – 2 000 Kč.

Platforma: Je důležité si uvědomit, že web je časem zastaralý stejně jako telefon. A stejně jako telefon potřebuje aktualizaci. Proto při výběru platormy počítejte s tím, že budete platit za pronájem platformy nějaký roční poplatek ve kterém je často zahrnutý i hosting a doména. Roční poplatek bývá kolem 5 000 – 10 000 Kč. Jsou i levnější varianty, ale platforma má pak třeba osekané možnosti, anebo hrozí, že k ní přestane vycházet aktualizace. Proto se přikláním k řešení kolem 5000 Kč ročně za platformu i hosting. 

Postavení webu: Když už máte obsah i platformu, tak potřebujete někoho kdo Vám na té platformě web postaví a optimalizuje ho pro všechna zařízení (počítač, tablet, telefon). Zároveň Vám k tomu upraví grafiku webu tak aby odpovídala firemní identitě a nastaví všechno potřebné k tomu aby byl web pro uživatele přívětiví. Cena za postavení webu se pohybuje od 20 000 Kč do 100 000 Kč. Záleží na tom, jak moc složitý web bude, jestli bude vícejazyční a jestli bude potřeba doprogramovat něco na míru, co zvolená platforma nemá v základu. 

E-mailový nástroj: Zde platíte za počet kontaktů v databázi. A záleží na jaký trh se chcete soustředit. Pokud na český, tak doporučuji zvolit český nástroj, například smartemailing, protože má vyšší doručitelnost u českých e-mailů například od Seznamu. Cena se pohybuje od 2 000 Kč ročně, za 500 kontaktů. Čím vyšší máte pak balíček, tím je cena za kontakt levnější. 

Závěr

Nejdříve si tedy musíte stanovit jaký má web cíl, na základě toho připravit strukturu a napsat obsah. Ten potom předáte copywriterovi, aby z něj vytvořil nabušený obsah, který lidi bude bavit číst. Vyberete platformu a člověka, který Vám postaví web. Pohlídáte si, aby byl optimalizovaný pro všechna zařízení jako jsou počítače, tablety a mobil. Na web dáte formulář, který sbírá e-maily a postupně automaticky rozesílá návštěvníkům nějaký zajímavý obsah, který bude prohlubovat důvěru k Vaší značce a nakonec pošle výzvu k akci, například vytvoření poptávky. U webu je také důležité si pohlídat, aby měl jednoduchou administraci, ve které si zvládnete web sami editovat. Anebo mít alespoň spolehlivého člověka, který je připravený rychle ty změny udělat za Vás. Nakonec je potřeba do webu přidat analytické nástroje a i nástroj, který nahrává chování uživatelů. Díky tomu budete moct web za běhu upravovat podle dat, které získáte v analytice. Nepočítejte tedy s tím, že se udělá web a máte hotovo. Proto když už budete hledat dodavatele, tak nekoukejte na nejlevnější řešení, ale na člověka, který s tím má zkušenosti a bude Vám k ruce, když něco budete potřebovat upravit. Kvalitní web se tedy dá postavit od 30 000 Kč + roční náklady na platformu, doménu, hosting, email marketing. Nejlepší je začít úplně jednoduše a web rozšiřovat postupně.

Potřebujete-li pomoct s logem, grafikou a webem, tak nám napište. Jsme profesionální grafické studio.