Základem úspěšného StartUpu je mít řešení na nějaký problém, který trápí hodně lidí. Pokud něco takového máte, tak Vám gratuluji. Teď k tomu už “jen” připravit marketing. V tomto článku Vám v rychlosti vysvětlím, jak zhruba funguje online marketing. Následně budou přibývat články, kde každý bod rozeberu více podrobně. Jdeme tedy na to.
Základním kamenem je logo a firemní identita. Nechci říkat, že je to úplně to nejdůležitější a že bez toho nic neprodáte, ale určitě není dobré to podcenit. Pokud nemáte velký rozpočet, tak to vůbec nevadí. Jde udělat hezké logo a vizuální identita i za pár korun. Hlavní je to svěřit do rukou profesionála, který Vám vytvoří v grafice řád a díky tomu budete vypadat důvěryhodně. Není to jen o tom, mít hezké logo, ale hlavně spolu musí celá vizuální identita ladit. Vůbec nevadí, když je jednoduchá, spíš naopak Vám to v začátcích hodně pomůže, protože se grafika bude snadno aplikovat na předměty, které ještě dnes nevíte, že budete potřebovat. Grafik by Vám měl připravit logo, náhledy pár firemních materiálů a hlavně logomanuál do kterého zanese všechny pravidla ohledně používání loga, barev a grafických prvků. Firemní identita by měla sloužit hlavně k tomu, aby Vás lidé rozeznali od konkurence, zapamatovali si Vás pod nějakým symbolem/barvou/sloganem, ale hlavně má za úkol upevnit Vaši důvěryhodnost na trhu.
Jakmile máte logo a firemní identitu, tak se můžete pustit do návrhu webu, protože víte jaké budete na webu používat barvy, fonty a grafické prvky. Než se ale pustíte do webu, tak si nejdřív musíte ujasnit k čemu má web sloužit. Má pouze informativní účely? Má to být pouze webové vizitka, kde jsou kontakty a něco málo o Vás? Má web prodávat nějaký produkt nebo službu? Těch možností je hodně a je dobré se předem ujasnit, co po webu vlastně chcete. Web většinou nemůže splnit všechno. Můžete na něm mít spoustu informací, ale díky tomu se pak stane nepřehledným a nebude tak dobře prodávat jako když tam budou pouze informace, které jsou potřeba pouze k prodeji. Lidé se na webových stránkách chovají velmi splašeně a pokud okamžitě nenajdou to, co chtějí, okamžitě odejdou. Nikdo nechce na webu proklikávat podstránky a číst dlouhé odstavce. Proto si musíte dobře ujasnit, k čemu má web sloužit a podle toho připravit zadání. Web má tedy plnit nějaký cíl, který se předem stanovíte. Například získat poptávku.
Lidé už dnes nechtějí moc číst a mnohem raději se podívají na krátké minutové video, kde uvidí, kdo jste a co děláte. Díky videu lidé mohou nahlédnout do Vaší firmy a zjistit, jestli dokážete vyřešit jejich problém. Pokud děláte něco, co se velmi složitě vysvětluje, tak Vám může pomoct animované video. Pomocí infografiky názorně vysvětlíte, co vlastně děláte, můžete lidem i ukázat jak vypadáte a díky tomu upevnit důvěru ve Vaši značku.
Samotné PR články Vám moc klientů nepřivedou, jejich obrovská výhoda ale je, že upevňují Vaši důvěryhodnost na trhu. Když někdo o sobě říká, že je nejlepší, tak na tom něco smrdí a lidé to neradi slyší. Když ale o Vás říká někdo jiný, že jste nejlepší, tak to už zní mnohem líp. Dokonce si ty PR články nikdo ani nemusí číst, stačí jen, že se můžete pochlubit tím, kdo o Vás napsal. Stačí i to, že lidé uvidí jen Vaše logo v náhledovém obrázku a k tomu nějaký trefný titulek, který utvrdí Vaši důvěryhodnost. PR články jsou tedy důležité hlavně k posílení důvěryhodnosti na trhu.
Do té doby než zapnete PPC, tak to byla taková příprava. Teď přijde testování toho, jestli lidé skutečně mají zájem o to, co děláte. Pokud máte důvěryhodnou firemní identitu, uživatelsky přívětivý web, případně video a pár PR článků, tak se můžete pustit do PPC. Začínat by se mělo na vyhledávačích Google a Seznam, kde se bude Vaše reklama zobrazovat lidem, kteří právě hledají někoho, jako jste Vy. Další reklamy můžete spustit i na sociálních sítích jako je například Facebook, kde můžete propagovat PR články, které budou utvrzovat Vaši důvěryhodnost a následně brandovou kampaň, která vyzdvihne Vaše benefity. PPC reklama slouží k tomu, aby přivedla návštěvníky na Váš web. Následně si můžete návštěvníky označit pomocí remarketingu a zobrazovat jim bannery, které budou budovat důvěru k Vaší značce nebo tlačit návštěvníka k nákupu či poptávce.
Hodně lidí chce sbírat lajky a sledující. Z mojí zkušenosti do toho ale nemá cenu investovat peníze. Lidé, kteří Vám dají lajk si od Vás nemusí nikdy nic koupit. Podle mě je daleko lepší svoje rozpočty směřovat na lidi, kteří jsou potenciální klienti. Fanoušci z toho totiž vzniknou postupně sami a zdarma jako takový bonus. Nebude jich tolik, jako když uděláte pouze reklamu na lajky, ale za to se Vám mnohem pravděpodobněji peníze vrátí díky novým zákazníkům. Sociální sítě používejte spíše jako kanál, na který můžete přidávat novinky o Vaší firmě. Například, že máte nové kanceláře, kam se posunul Váš projekt, co chystáte apod. Když to zjednoduším, tak sociální sítě by měly fungovat pouze jako utvrzení o tom, že jste skutečná firma, která za týden nezmizí. Když si někdo rozklikne Váš profil, tak by se o Vás měl něco dozvědět z Vašich příspěvků. Dalo by se to dost připodobnit tomu, jako když si HR proklepne zaměstnance přes jeho profil na Facebooku. Stejným způsobem si Vás budou chtít proklepnout i potenciální zákazníci. Proto dávejte na sociální sítě pouze věci, které budou utvrzovat důvěryhodnost Vaší značky. K tomu by měl sloužit profil na sociálních sítích.
Eventy jsou skvělým nástrojem k upevnění vztahů s Vašimi klienty. Tím, že jim připravíte nezapomenutelný event, jim poděkujete za to, že u Vás nakupují. Upevníte s nimi vztah a díky tomu u Vás příště budou nakupovat mnohem raději než u konkurence, protože Vás prostě budou mít radši. Eventy prohloubí vztah s klienty a mohou je chytnout za srdce. Dáte-li klientům nezapomenutelné zážitky, tak Vám to budou chtít vrátit tím, že se k Vám budou vracet a hlavně Vás budou s nadšením doporučovat.
Teď už tedy víte, že máte mít čistě graficky zpracovanou firemní identitu, která bude vypadat důvěryhodně. Potom postavíte web, který bude plnit nějaký cíl, například přinášet poptávky. Na webu budete mít video, které jednoduše vysvětlí, kdo jste a co děláte, PR články uveřejněné na důvěryhodných webech budou říkat, že jste kvalitní značka a lidé se u Vás nemusí bát nakoupit. Pomocí PPC reklamy budete vodit potenciální zákazníky z vyhledávačů. Své cílové skupině ukazovat PR články a bannery, které budou vyzdvihovat Vaše benefity. A pomocí remarketingu připomínat návštěvníkům, ať u Vás objednají nebo udělají poptávku. Po telefonu nebo osobně poptávky dotáhnete do konce a proměníte je na objednávky. Na sociálních sítích se budete chlubit tím, jak Vám to hezky funguje a jako důkaz toho, že Vám to opravdu šlape budete dělat nezapomenutelné eventy pro zákazníky, kteří Vás budou milovat, rádi se k Vám vracet a hlavně Vás doporučovat.
S novými klienty začínáme od loga, protože víme, jak na sebe všechny další marketingové nástroje navazují. Je pak jednodušší postavit celý marketing a taková práce nás baví. Hlavně víme, že to pak bude fungovat a díky tomu to bude bavit i klienta. Každý z těchto kanálu je silný, ale pokud není propojený s těmi ostatními a marketing na sebe nenavazuje, tak jsou to často pouze vyhozené peníze za reklamu, která nic nepřinese. Proto nenabízíme tyto služby samostatně. Děláme je pouze pro klienty, kteří s námi začnou od začátku. Pokud to tedy se svým projektem myslíte vážně a chcete tým zkušených lidí, tak nám napište a my Vám rádi pomůžeme udělat z Vaší značky “love brand”. Jsme profesionální grafické studio.