Nikdo nechce vyplňovat zadání, protože je to velmi otravné. Na druhou stranu je to ale důležité, čím více do toho vložíte energie, tím lepší bude výsledek. A vy si alespoň srovnáte v hlavě, co přesně chcete a kam má vaše značka směřovat.
Seznam otázek:
1.) Jaký název bude obsahovat logo? Jak tento název vznikl?
Dobré logo dělá hlavně dobrý název. Čím kratší a jednodušší, tím lepší. Pokud je název složitý a z více slov, tak si tím dost komplikujete i logo. Proto doporučuji se nad názvem hodně dlouho zamyslet.
2.) Bude logo obsahovat slogan? Pokud ano, tak jaký?
Logo nemusí mít za každou cenu slogan, ale někdy tím můžete vysvětlit, co vlastně děláte. Pro grafika je hlavně důležité, aby věděl, jestli má počítat s prostorem na slogan. Pokud mu to totiž řeknete až ve chvíli, kdy bude logo hotové, tak to může dost zkomplikovat práci.
3.) Popište, jak funguje váš byznys.
Díky této otázce si grafik může představit, kde se třeba bude logo vyskytovat a nebo jestli nějaká část z vašeho byznysu nedá promítnout do loga. Čím detailněji tedy popíšete tuto otázku, o to více může být vaše logo autentické vůči tomu co děláte.
4.) V čem je vaše jedinečnost/přidaná hodnota? Jaká myšlenka se má člověku vybavit, když uvidí vaše logo?
Pokud je jedna věc, kterou děláte lépe než ostatní, nebo jinak než ostatní, tak to grafik může dostat do loga. Díky tomu pak nové logo sedne k vašemu byznysu jako hrnec na… pokličku… Hlavně ale neříkejte, že jste kvalitní. Každý je dnes kvalitní, anebo se tak alespoň prezentuje. To že děláte něco kvalitně je dnes samozřejmost a za odlišnost se to rozhodně nepovažuje. Odlišní můžete být třeba tím, že děláte jen z přírodních materiálů. Najít svou odlišnost je v marketingu to nejdůležitější, proto se nad touto otázkou hodně zamyslete.
5.) Pokud si představíte vaši značku jako člověka, tak jaké byste mu přiřadili vlastnosti, charakter, povahu, jak by vypadal jeho vzhled?
Když popíšete jak se má tvářit vaše značka, tak grafik bude vědět, jakým směrem se má ubírat. Pokud to tedy popíšete detailně, tak si můžete ušetřit hodně korektur a variant, které budou zbytečné a budete je muset zaplatit.
6.) Popište vaši cílovou skupinu. Pohlaví, věk, práce, co mají rádi, co nemají rádi.
Nejhorší co můžete napsat je:“náš produkt je pro všechny“. Nic není pro všechny. To že ho může použít každý neznamená, že ho bude každý i kupovat. Proto se zamyslete nad tím, kdo bude váš nejčastější zákazník na kterého míříte. Bude bohatý, chudý, bude mít děti, bude bydlet sám, u rodičů nebo partnera? Co bude dělat za práci? Co má rád a co nesnáší? Čím lépe tuto otázku popíšete, tím pravděpodobněji se grafik trefí do vkusu, který se líbí vašemu potenciálnímu zákazníkovi. Odpovědět na tuto otázku se vám bude hodit i do dalších marketingových aktivit.
7.) Je potřeba se zásadně odlišit od konkurence. Pokud tedy nějakou máte, vložte sem odkaz na jejich web/facebook/youtube, ať vidíme, jak vypadá jejich vizuál.
Grafik díky této otázce zjistí, jakým se má vyhnout barvám, fontům a typům grafiky. V této disciplíně jde hlavně o to, odlišit se od konkurence. Proto je potřeba vědět s jakou konkurencí příjde váš zákazník do kontaktu, až se bude rozhodovat o tom, jestli nakoupí u vás nebo u někoho jiného.
8.) Jaké pocity má vzbuzovat vaše logo?
Chcete se tvářit jemně, drsně, rychle, stabilně? Podle toho jaké pocity chcete vzbuzovat může grafik zvolit tvary a barvy.
9.) Jaký bude tón vaší komunikace? Budete zákazníkům tykat/vykat, budete vážní/vtipní?
Z této otázky grafik bude vědět, jak moc může být váš vizuál ujetý a kreativní, anebo jak moc má být konzervativní až nudný, aby nikoho neurazil.
10.) Co by mělo logo symbolizovat?
Logo může předávat nějakou myšlenku k zákazníkovi. Například nějakou vlastnost, kterou můžeme symbolizovat díky zvířeti. Nebo stabilitu či dynamiku, kterou můžeme symbolizovat nějakým tvarem.
11.) Je něco, co v logu chcete? Barva, tvar, styl písma, symbol?
Pokud už máte v hlavě jasnou vizi, jak má logo vypadat, tak jí sem napište. Grafikovi to ulehčí hodně práce. Nenechávejte na něm ať „něco navrhne“, když už víte co chcete. On se vám pokusí co nejlépe splnit vaši vizi.
12.) Je něco, co v logu nechcete? Barva, tvar, styl písma, symbol?
A pokud už víte, co používá konkurence, anebo se vám to prostě nelíbí. Tak to sem taky napište. Grafik pak nebude vytvářet varianty, které jsou úplně zbytečné. Ušetří vám to dost času i peněz.
13.) Kde všude plánujete logo používat? Vizitky, roll-upy, letáky, etikety, webové stránky, propisky atd.
Čím více věcí vyjmenujete, tím lépe si grafik představí na jakých místech se bude logo vyskytovat. Tomu pak přizpůsobí i jeho šložitost. Pokud například budete fastfood a logo bude pouze nad provozovnou a obalu, tak může být složité. Pokud ale bude i na propiskách, nebo nějakém velmi málem objektu, tak by logo mělo být hodně jednoduché.
14.) Podívejte se prosím na nějakou z těchto stránek a vyberte pár log, které se vám líbí a které se vám nelíbí. Díky tomu budeme vědět, jaká je vaše vize. (logopond.com, graphicriver.net, shutterstock.com, google.com)
Tato otázka pomůže grafikovi s ujasněním vašeho stylu. Nejde o to, že by něco kopíroval. Prostě jen ví, co máte rádi za styl. Důležité jsou i obrázky, které se vám nelíbí. Grafik pak bude vědět, co rozhodně nemá navrhovat. Tato otázka je asi ze všech nejdůležitější.
15.) Jaká je vaše představa o ceně? (Váš budget)
Logo není rohlík, proto se nedá říct stojí tolik. Díky tomu jaký napíšete budget, bude grafik vědět, kolik času může logu věnovat a případně co všechno může navrhnout ve vizuální identitě.
16.) Do kdy potřebujete, aby byla grafika hotová? (deadline)
Díky této otázce grafik bude vědět, jak moc na logo spěcháte a jak si má jednotlivé kroky rozvrhnout. Pokud budete chtít logo co nejdřív, tak to může mít vliv i na cenu.
Pokud chcete vidět, jak by profesionální logo a vizuální identita měla vypadat, tak se podívejte na naše reference. Když se vám to bude líbit, tak nám rovnou napište o vašem projektu a my vám spočítáme cenu nového loga a vizuální identity. Nebo se přihlašte do našeho online kurzu a navrhněte si logo sami.
Jsme profesionální grafické studio Wolfway.